Back To Top
Köprüde şeffaflık yok hesaplar karışık

Köprüde şeffaflık yok hesaplar karışık

 - Son Güncelleme: 29.01.2020 Çarşamba 16:47
- A +

Son bilgi, Habertürk.com adresinde Olcay Aydilek’in yazdığı haberden. Zaten haberde de resmi bir bilgi yok, ama habere yalanlama da gelmedi.

Durum şu:

“Yavuz Sultan Selim Köprüsünden öngörülen araç geçmediği için işletmeci IC İçtaş İnşaat - Astaldi konsorsiyumu ICA’ya, devletin garanti kapsamında ödeyeceği tutar büyük ölçüde belli oldu. Ödenecek tutar 1,6 milyar lira.” 

2019 yılının ilk yarısı için 1 milyar 450 milyon lira zaten ödenmişti. İkinci yarısı için ödenecek olan 1,6 milyar lira ile 2019 hazine garanti ödemesi 3 milyar lirayı aşmış oluyor.

Meselenin ikinci kısmı daha ilginç. Bir ay önce buranın yüzde 51 hissesini, Çinli firmaların oluşturduğu bir fon satın alıyor. 3. Köprü ve çevreyolu olarak geçen bu satış tam 688 milyon dolar.

Sadece 2019 yılında Hazine garantisi olarak 500 milyon dolar ödenirken, Çinli firmalar nasıl oluyor da yarısını 688 milyon dolara satın alıyor?

* * *

Temmuz 2017’de Deniz Zeyrek dönemin Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan ile bu konuları konuşuyor. Ahmet Arslan’ın verdiği bilgiyi aynen aktarıyorum:

YAVUZ SULTAN
SELİM KÖPRÜSÜ

Proje aslında 60 kilometrelik Kuzey Marmara Otoyolu Projesi. 135 bin araç geçişi vaadedilmiş.

İddia: İşletme süresi: 10 yıl 3 ay

Gerçek: Garanti kapsamındaki işletme süresi 7 yıl 9 ay

İddia: 38 bin araç geçiyor

Gerçek: Günlük geçiş 100 bin üzerine çıktı. Fizibilite çalışmalarında 3 yılda olması beklenirken iki yıl dolmadan 135 rakamına ulaşılması öngörülüyor. Hiç araç geçmezse garanti kapsamında ödenecek tutar, 790 milyon dolar olacaktı.

İddia: Yatırım miktarı 3 milyar dolar

Gerçek: Toplam maliyet 3.5 milyar dolar.

* * *

Bu bilgi üzerinden gidersek, 2019 yılında Hazine garantisi olarak şirketlere 500 milyon dolar ödeme yapılırken, geçen araçlardan da 290 milyon dolar tahsilat yapılmış oluyor. Kısaca işletme ve bakım giderleri hariç tutulduğunda Yavuz Sultan Selim Köprüsü yılda 790 milyon dolar para kazanıyor. Ama Çinli firmalara yüzde 51’i 688 milyon dolara satılıyor.

Satın alan Çinli firmalar yaklaşık hesap ile 1 yıl 9 ay içerisinde yatırdıkları parayı kazanmış olacaklar.

* * *

Mayıs 2013 tarihinde yapımına başlanan YSS Köprü ve çevreyolunun işletme süresi 10 yıl 3 ay. İşletme süresi yapım yılı içinde hesaplandığından dolayı 2023 Ağustos ayında  şirketlerin işletme süresi dolmuş oluyor. Böylece YSS Köprüsü devletin olmuş olacak.

Eski Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan’ın verdiği bilgilere göre 3. Köprü ve çevreyoluna verilen aylık Hazine garantisi 66 milyon dolar. Çinli firmaların ise işleteceği süre 3 yıl 8 ay. Yani Çinli firmaların işleteceği dönemde geçen araçlardan alınacak ücretlerin yanında, geçmeyen araçlardan da alınacak ücretlerde toplam gelir 2,9 milyar dolara ulaşacak.

Bu ücretin ise yarısının Çinli firmalara gideceği hesap edildiğinde elde edilecek gelirin de 1 milyar 450 milyon  dolar olacağı anlaşılmaktadır. Böylece 688 milyon dolara satın alınan hisselere 3 yıl 8 aylık işletme süresinde kar olarak kalacak net paranın da 760 milyon  dolar olacağı görülmektedir.

* * *

Ağustos 2016 tarihinde hizmete  açılan ve bugüne (2019 sonuna) kadar 40 ay işletmede kalan YSS Köprüsünün, aylık 790 milyon USD gelir üzerinden toplam hasılatının 2,4 milyar dolar olduğu anlaşılmaktadır. Böylece yine eski Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan’ın verdiği bilgiye göre 3,5 milyar dolarlık yapım maliyetinin büyük kısmını karşılanmış olduğu görülmektedir.

Bütün bu hesaplama ve bilgilerin ne derece doğru olduğunu elbette bilemiyoruz. Kamu Özel İşbirliği (KÖİ) kapsamında yapılan ve Hazine garantisi verilen bu hizmetlerde bilgiler kamuoyuna açıklanmıyor. O nedenle şeffaf olmayan bilgilerden yine parça parça açıklanan bilgilerle toplam hesap yapılabilmektedir.

Yapım maliyetinin bile çok fazla şişirilmiş olacak açıklandığı iddia edilen 3. Köprünün gerçek fiyatı ne olabilir? Çin’lilere satış değeri üzerinden bakıldığında ya köprü ve çevreyolu bu fiyata yapılmadı, ya da bu satışın karı oldukça yüksek olmaktadır.

Tabii ki gerçek bilgileri yine kimse öğrenemeyecek. Çünkü ticari sır kapsamında faturayı vatandaş öderken, bilgiler Türk halkından saklanmaktadır.

Diğer Yazıları

Yorumlar

Yorumlar 600 Yorumların her türlü cezai ve hukuki sorumluluğu yazan kişiye aittir. Karar Yayıncılık A.Ş ve yazar, yapılan yorumlardan sorumlu değildir. Yorumların 600 karakteri (boşluklu) aşmaması gerekmektedir.
KARAR OKURU 28 Ocak 2020 13:59
İbrahim cinlinin sadece kazanacağını yazmışsın kredi borcunu da devraldı bu Çinli şirket neden ıssız kaldogini anlamak zor diil
KARAR OKURU 23 Ocak 2020 14:35
Tam da böyle bulanik anda Tükler geliyor filmi vizyona girdi ya Allaaaaahhhh :)))
KARAR OKURU 23 Ocak 2020 09:46
En iyi istatistikçi kimdir? Enflasyon yüzde kaç olsun diye soran ve bu sonuçu tutturmak için uğraşandır.
KARAR OKURU 23 Ocak 2020 01:28
Hazine kelimesi yazınızda 5 defa geçmiş.Bu garantilerin verilme prosedürü nasıl oluyor merak ediyor insan.Aktüeryacılık gibi risk değerlendirilen bir iş gibi geliyor kulağa. Hazine garantisi hesabı aşağıdan yukarı kademeye mi çıkıyor yoksa tepeden inme mi oluyor.Garantiyi hazine kontrolörleri mi kontrol ediyor?Ulaştırma bakanlığı projeyi hazırlayıp ihaleye çıkıp hazineden garanti mi istiyor? Kaç kişi köprüyü kullanır istatistiğini hazineye tüik mi veriyor? Tüik karayollarından mı alıyor bilgiyi?
KARAR OKURU 23 Ocak 2020 01:26
Biz mi köprüden geçtik, köprü mü bizden.
KARAR OKURU 23 Ocak 2020 00:35
Bütün dünyada doğalgaz fiyatları düşüyor. Bizde neden artıyor?
KARAR OKURU 23 Ocak 2020 23:52
0
Rusya ile törenlerle, bizden Avrupa'ya gidecek doğalgaz boru hatlarının açılışını yapıyoruz,Çok da övünç duyuyoruz Bizden geçen borular Avrupa'ya gidiyor diye... Avrupa, Rusya'dan bin metreküp doğalgazı 120 dolar'dan alırken Türkiye, bin metreküp doğalgazı 280 dolar'dan alıyor. Ne kadar sevinsek yeridir!
KARAR OKURU 23 Ocak 2020 00:29
Eskişehir-Ankara hattında çalışanların ve öğrencilerin tercih ettiği 30 günlük abonman bileti 480 liradan 1687 liraya çıktı. Durmak yok yola devam.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 23:41
Açık olmayan (tarafı olsanız sizinde açık olmasını kesinlikle istemeyeceğiniz ticari işler) hesaplar üzerinden biraz TL, biraz dolar ortaya karışık rakamlar sunmak da ne oluyor... Bırakın bu ilkel demogoji işlerini... Bir şirketin satın alma bedeli, alıcının üstlendiği borçlar da dikkate alınarak hesap kitap edilir... Kolay demogoji yapanlar şunu sorsunlar da göreyim.... Halka açık bir bankanın, yöneticisinin hatta bir şubesinin müdürünün aldığı maaş, ceo sunun aldığı maaş ne kadar dır.... Sorun da görelim....
KARAR OKURU 23 Ocak 2020 03:01
0
Niye açık değil? Benim paramla yapılmıyor mu? Eğer benim paramı alıyorsa açık olacak. Ya da gitsin devleti karıştırmadan yapsın yapabiliyorsa. O zaman helali hoş olsun. Şu durumda varsa hakkım haram olsun.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 23:32
Yöneticiler halkın yansımasıdır.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 20:23
Ihalede 2nci olan teklif=Cengiz İnşaat-Kolin İnşaat-Limak İnşaat-Makyol İnşaat-Kalyon İnşaat Ortak Girişim Grubu'nun da 14 yıl 9 ay 19 gün işletim süresi verildi...10 YIL 2 AY a gore % 40..45 pahali.... Türkiye de yapilan en uygun köprü fiyatidir... 1 ile 2nci teklif arasinda % 45. Ihalenin TC acisindan kötü olmadığının kanitidir. Son 5 senedir gelir seviyemiz düstügünden bize pahali geliyor.Gelirimizi artirmak icin ugrasmaliyiz...üretim üretim ve ihracat...Baska cözüm yok...
karar 23 Ocak 2020 01:44
0
bu gün 2. olan grup böyle bir fiyat verir ve 2.olarak işi alamaz!,yarın bu gurup başka bir işte 1. olurken köprüyü avantajlı fiyata yaptı dediğiniz grup 2. olabilir.işler böyle devam eder gider.bunları birbiriyle değil milletin ülkenin menfaatiyle karşılaştırmak lazım,dünyadaki örnekleride gözönüne alarak.
KARAR OKURU 23 Ocak 2020 03:04
0
Kötü değilse açsınlar hesapları hepimiz görelim. Niçin benim paramla yapılan yatırımın bilgilerini devlet sırrı diye benden gizleme ihtiyacı hissediyor hükümet? Varsa hakkım haram olsun.
KARAR OKURU 23 Ocak 2020 21:37
0
01 44 SAAT li yoruma cevaptır. ihale şeffaf degilmi ...YAP İŞLET DEVRET... 10 YIL 2 AY İŞLETME HAKKI İHALEYİ ALIYOR..2 NCİ OLAN CLK .KAL KONS...14 YIL 9 AY 19 GÜN... 1NCİ FİRMANIN NESİ KÖTÜ...İÇTAŞ ASTALDİ...NEREDE İSE 4 YIL BEDAVA DİGER KONS..GÖRE
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 19:51
KÖPRÜ 3,5 MİLYAR DİYELİM.HÜKÜMET %100 BRÜT KAR GARANTİSİ VERSİN.8 YILDA VAAD EDİLEN ÜCRET 7 MİLYAR DOLAR FİRMAYA.BUNUN 1 MİLYAR DOLARINI KDV OLARAK GERİ ALIR DEVLET.GERİYE 6 MİLYAR DOLAR KALIR.%100 KAR YAPTILAR DİYELİM.6-3,5 ,2,5 MİLYAR DOLARDAN YARISI 1.25 MİLYAR DOLAR.%22 KURUMLAR VERGİSİ 250 MİLYON DOLAR.250 MİLYON DOLAR DAHA DEVLETE GEÇER.100 MİLYON DOLAR DA STOPAJ ÖDESELER GERİYE 4,65 MİLYAR DOLAR KALIR.YANİ 0 ARABA GEÇSE MALİYET BU.YARISI GEÇSE 2.32 MİLYAR DOLAR .KÖPRÜ 3,5 MİLYAR DOLARDI.ZARAR NERDE.1/3 GEÇSE KAFA KAFAYA.ÜSTELİK 7 YILDA ÖDENECEK.
KARAR OKURU 23 Ocak 2020 02:59
0
BU HESAPLARIN HEPSİ FARAZA. BU BİLGİLERİN HİÇ BİRİSİ ELİMİZDE YOK ZİRA DEVLET SIRRI DİYE BENİM PARAMLA YAPILAN YATIRIMIN BİLGİLERİ BENDEN GİZLENİYOR. ÖNCE NİYE GİZLENDİĞİNİ AÇIKLA. SONRA BİLGİLERİ DEVLET AÇSIN HEPİMİZE ONDAN SONRA OTURUP TARTIŞALIM.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 19:28
Sayın yazar, anladıysam Arap olayım! Siz en iyisi birkaç ay biryerlere gidin, gezin dolaşın. Kendinizi hapsettiğiniz köşeden belli bir süre uzak durun. Belki o zaman objektif analizler yapmaya başlayabilirsiniz. Buradan hiç iyi görünmüyorsunuz. Bir dost uyarısıdır.
Mehmet 22 Ocak 2020 18:21
Türkçesi bu işin ne yani.Bu şirketlere fazla para aktarılıyor veya paraları birileri birlikte yiyor.Bu köprüler bu kadar para kazanıyorsa neden şirketlere verildi.Paralar bir yerlerde mi toplanıyor yani şirketler hayali mi
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 17:08
Dibini daha bulamadılar, kanalla falan da bulunmaz o. Millet dibi görecek o zaman belki...
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 14:53
kardeşim size ne! adamın malı. bir de size mi hesap verecek. istediği gibi yer. bu memleketi adamın üzerine tapulamadınız mı? o da tepe tepe kullanıyor. tapuyu vermeden önce düşünecektiniz.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 14:40
Bizim uyanıklar, bir devlet projesi icin kredi cikariyolar sonra o aynı paradan yandas projelerini kredilendiriyorlar. 100 milyar dolarin kredisinin kredisini veriyorlar, ortaya bir balon cıkıyor aslında 200 milyar dolarlık is 100 milyar dolarla kredilendirilmis oluyor. sektorun buyuyecegi bu acigin kapanacagi hesaplanıyor. ABd nin batan emlak sistemine benziyor. Nasıl olsa biz bu evleri satariz satinca da su kadar para gelir o arada yeni evler yapılır mantıgı. işin fenasi bizimki sektor degil. ortada para yok.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 14:38
Hesap cok basit yillik finansman maliyeti %3 olsun finansman maliyeti dahil kopru maliyeti 3.5*%3*10yil=1.05milyar dolar. 3.5+1.05=4.55 toplam maliyet olur aylik 66 milyondolar odeme *95 ay= 6.27milyar dolar aradaki fark 6.27-4.55=1.72 milyar dolar kar ve isletme maliyeti ki isletme maliyeti tahminim 7 senede toplamda 120 milyon dolari gecmez kar olarak kalan1.6 miyar dolar yatirimin %55 i kadar kar orani dolar bazinda . yaklasik olarak yapim maliyeti 3.5 milyar dolar. 1.05 milyar dolar finans gideri, 6.27 milyar dolar odeme,isletme gideri ve kar olarak firmaya kalan 1.72 milyar dolar
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 20:13
3
Ihaleye girseydiniz...Bu kadar kar varsa....
karar 23 Ocak 2020 01:37
0
bankalar güzide topluluk mensuplarına kredi taşımaktan yorulmuş hariçtekilere zırnık koklatmıyor ehh bizlerde de akıl var ama bütün parayı karşılayacak sermaye yok.size ne veriyorlar..
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 12:38
Gerçekten yazarın ne dediği anlaşılmıyor bu makalede.. Çinlilere yüzde 51 i satan devlet değil, madem devletten aldığı tazminatla 1.9 yılda verdiğini geri alıyorsa, satıcı niye satsın bu hisseleri. Aptal mı? Bence bu makale değil, kafa karıştırma ve algı yazısı olmuş.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 15:01
2
kafa karıştırıcı değil. trol kafasını karıştırıcı. Öncelikle, hesapların şeffaf olmadığı bilgisi gayet açık. Mankafa isen o senin sorunun. Açıklanan verilerin birbirini tutmadığı bilgisi de açık. Bu kadar açık şeyi anlıyamaman da senin yeteneğin. Sonra, açıklanan rakamlardan ortaya çıkan, maliyetin yüksek gösterilerek birilerinin burdan nemalandığı bilgisi ortaya çıkıyor.
Mehmet 22 Ocak 2020 18:23
0
Troller bu paralardan götürmesin.Hicbirsey açık degil
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 21:26
0
Birkaç yıllık karına satılan birsürü fabrika satıldı.Komili, yörsan, viko, filli boya vs. Kriz yok dediler ama sanayiciler iyi sirkelendi...
moshe 22 Ocak 2020 12:08
vatandas olarak problemlerim. 1. Kopruyu kullanmiyorum cunku gereksiz su anda. Zaten kopru bombos. Kullanilmayan bir kapasiteye yatirim yapmisiz. Bunun firsat maliyeti var. Yani bu atil kapasiteye yapilan yatirim baska bir alana aktarilabilirdi. 2. Bu kopru fahis fiyata mal oldu. Yap-islet-devret formulu anlasildigi gibi ozel firma yapacak, sonra isleterek belirli bir sure yatirimini odeyip kar edecek, sonrada devredecek. Hukumet yanlis bilgilendiriliyor. Yapilan yatirimin getirisi garanti degil. Bunun icin biz kullanmadigimiz halde odeme yapiyoruz. 3. allah vatanmizi bu iktidardan koru
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 12:06
İbrahim Kahveci sorulması gereken soruları sormuş ama soruları anlamayan okurlar var.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 14:15
2
Anlamayana sözüm yokta anlamak istemeyene ne desen bos.
KARAR OKURU 23 Ocak 2020 12:03
0
Okur değil. Belli ki bu yazı Pelikanı rahatsız etmiş. Salmış maaşlı trollerini buraya.
Vatansever 22 Ocak 2020 12:02
Yazıklar olsun, hakkımız haram olsun. Ak Parti chp gibi oldu maalesef. Rant, Yolsuzluk, Yoksulluk,...
karar 22 Ocak 2020 13:55
0
hangi chp ,akp nin bizleri sürekli korkutmak istediği milli şef dönemindekimi,hani şu tıpatıp benzemeye çalıştığı.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 14:17
5
CHP nin baska yanlislari vardir ama rant ve yolsuzluk CHPnin alani degildir.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 17:12
5
CHP kadar başınıza taş düşsün! CHP olmasa Suriyeliden Libyalıdan Afgandan beter olurduk. Uyanmazlığın utanmazlığın da bir sınırı var. Açın gözünüzü de bir etrafınıza bakın.
Karar okuru 22 Ocak 2020 18:21
0
Vatansever ismini sana Kim verdi merak edeyim dedim sonra vazgectim... Sen kendi kendine koymussundur o adi … En KAHRAMAN Ridvan diye bir karakter vardi Gir Gir dergisinde bir zamanlar... Vatanini kac seviyorsun 11 mi, 13 mu??
Bunlar hep üst aklın verdiği fikirlerdir sayın yazar bunlar çok yanlış. AK Parti iktidarımız asla yanlış yapmaz ve mütahitleri zengin etmez. Halkı için çalışır. Bu kadar külliye, devlet binaları, yollar, köprüler kimin için yapılıyor sanıyorsunuz? Hepsi milletimiz için. Fazla soruşturmak, kafayı bulandırmak, soru sormak anlamsız ve zararlıdır. Kişinin imanı şüphe ettikçe bozulur. Bu illimünati, mason ve farmason, yahudi evanjelik komünist hospitaler düşünceleri kişiyi mazallah iktidarımızdan döndürür. Olmaz. Olmaz...
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 11:28
Bu ülkede bunlar gelene kadarda köprüler yollar yapıldı, ama hiçbir iktidar bu vatana bunlar gibi ihanet etmedi iki liraya yap yüz lira kar et bunu da halktan yandaşa akıt ve adında hizmet olsun.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 11:25
Madem bu kadar zararına bir iş var, muhalefet nerede? Araştırmacı gazetecilik , hukuk nerede? Gazeteniz konuyu araştırıp taraflarla konuşmuş mu? Tek bir cumhuriyet savcısi yok mu soruşturma yapacak? Mecliste soruşturma önergesi verilmiş mi? Davutoğlu veya onunla birlikte olanların bilgisine başvurdunuz mu?
karar okuru 22 Ocak 2020 10:45
alınları secdeye değen adamlar yönetimdeyse herşey yolundadır. diye diye bugunlere geldik. bakalım daha neler görup duyacağız.
Mesele alnın secdeye değmesi değil kalbin tasdik etmesidir. Tarih münafıklık örnekleriyle doludur ki peygamber efendimiz zamanında bile cesaret edebilmişler hatta hz.ömer bile bunları bilememiştir. Bu devirde cami doldurmak kolaydır ama mesela kul hakkını korumak milyonda bir değildir.o yüzden Allah cc insanların çoğu aldanmış ve ziyandadır benzeri ayetlerle çok uyarmaktadır. Aslında bizlere sırat köprüsünün saç telinden ince olduğunu işaret etmektedir.küçük sandığımız bir tane günahın hesap günü karşımıza nasıl çıkacağını peygamber efendimiz miraçta cehennemi tasvir ederek bildirmiş.
leon 22 Ocak 2020 10:10
siz ne guzel özetlediniz geçenlerde davası olan parti vatandaşını 200 tlye köpruden geçirtmez diye daha bunun üstüne tartışmaya hiç gerek yok.....
KArar 22 Ocak 2020 10:01
Sayın Kahveci, köprüden geçenler Üsküdar’a uzanıp Davutoğlunun Gelecek Partisine de yakın bir zamanda Kayyım atanacakmış.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 09:53
Merkez bankası akçeleri hazineye verir herkesin açığı kapatılır kimse sonunu merak etmez. Sonra asgari ücretten vergi ödemek için köle gibi çalışırlar ve giderler yine akp ye oy verirler. Bin lira emekli maaşıyla sürünür yine gider sürüne sürüne akp ye oy verirler ama sürünerek bile geçmediği köprüye anadolunun köyünden para ödemeye devam ederler. Bunlar az bile. Ben olsam baktım herkes memnun daha fazlasını yaparım.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 09:44
Sayın kahveci bir haber okudum. qnb finansbank ın borsanın yuzde yirmi değerine ulaştığı doğru mu? Bu doğruysa vahim değil mi? Neler oluyor, ne dolaplar dönüyor? Böyle bir durum bir borsa için normal mi? Abd borsasının yuzde 20 sinin apple dan ibaret olduğunu düşününce dehşete düştüm çünkü.almanyada bmw japonyada toyota mesela. Bunlar yine iyi sanayi üretiyor. Banka nedir ya? Düne kadar bu banka yunanlıların elinde batmıyor muydu?sevineyimmi yoksa biraz düşüneyim mi bilemedim.
Karar okuru 22 Ocak 2020 09:34
Harcamalarımız sürekli artıyor, gelirimiz sürekli azalıyor.Paramızın değeri sürekli düşüyor. Belli değil mi? Halk alsaydı.
karar okuru 22 Ocak 2020 09:08
devlet tek kuruş ödemeden köprü, tünel, yol yaptı yalanı ortaya çıktı
HACI MURAT 22 Ocak 2020 08:30
Osmangazi Köprüsü,Avrasa Tüneli ve 3.Köprünün yapım çalışmaları birlikte yürütüldü.Kısa sürede bitirildi ve hepsi vatandaşa hizmet etmeye başladı. Devlet yapacak olsaydı üçünü birlikte bu kadar sürede yapamazdı ve dışarıdan borçlanması gerekirdi.Yavuz Sultan Selim Köprüsünün devlete geçmesi için 41 ay kalmış,52 ayı gitmiş. 41 ay ne ki?Dün bir yorumcu,HACI MURAT'ın "eğitimli Karar okuyucularıyla başa çıkamayacağı"mealinde bir şeyler söyleyip beni güldürüyordu.HACI MURAT 4 yıllık 2 fakülte bitirdi(açık öğretim değil),kitapla da arası iyi. Karar okuyucularının eğitim seviyesi nasıl acaba?
okur 22 Ocak 2020 12:53
5
yolu köprüyü yapan firmalarda yurt dışından kredi aldılar da yaptılar, dolar krizine bu nedenle girdik
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 12:53
12
Ben de doktora yapmış bir Karar Gazetesi okuruyum. Çok net söyleyebilirim ki gerçeklikten uzak günceli takip etmeyen ve sanal olarak meydana getirdiğiniz dünyada mutlu mesut yaşayan ve kendiniz dışında herkesi yanlış yolda zanneden ama kendileri yanlış yolda olan bir topluluğun üyesisin
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 13:14
10
1-Kredi bile olsa dolar getirmişler ülkeye.Dışarı dolar çıkarmamışlar.Bunun krizimi olur.2-Doktora yapmak sana başkalarını yargılama hakkını vermez.Ben bu arkadaşın yazılarını okuyorum.Bir guruba mensubiyeti yok.%42 oyu olan.Nerede ise Türkiye nin yarısını temsil eden bir görüşü benimsiyor.Kafanı kuma sokma,çoğunluğun görüşünü benimsemek yanlış bir topluluk üyeliği olmaz.
Ali Paşa 22 Ocak 2020 13:19
2
Tabiki sende görevini yapmalı, sana verdikleri maaşı hak etmelisin. yaz koçum doldur yorumları. kim geçer seni. Ülke yanmış umurunda mı
Ahmet 22 Ocak 2020 13:23
1
İki fakülte bitirmiş adama yaptırdıkları işe bak! AKP nin trollüğü.. Bence ağa babalarından daha iyi bir görev iste buralarda yıpratma kendini yada bitirdiğin fakültelerin diplomalarını yak.
HACI MURAT 22 Ocak 2020 13:50
12
Doktoralı Karar okuru!Ben sayın Kahveci'nin yazısını hiç okumadan, sadece başlığını görünce konuyu araştırdım ve D.Zeyrek'in yazısına ulaştım.Hesap kitap yaptım,7 yıl 9 aylık sürenin 52 ayının geçtiğini, köprünün 41 ay sonra Devlet'e geçeceğini tespit ettim.Sonuçta Devlet kendisi yapacak olsa da finansmana ihtiyaç duyacağını ifade ettim.Konu ile ilgili fikrimi söyledim. Sen köprü ile ilgili hiç bir fikir beyan etmemişsin.Herhalde lisansı açık öğretimde okumuşsun,yaptığın doktoranın yorumuna hiç bir yansıması görülmüyor.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 14:12
2
Benim oğlum bina okur ,döner döner gene okur .
Lise mi Fakulte mi? 22 Ocak 2020 14:37
1
Haci murat iki fakulte bitiren birisi sizin kadar tek yanli, darkafali ve propagandist yaklasmaz olaylara ve konulara. Sizin ki olsa olsa yandas fakultelerdir yada lise duzeyindeki fakultelerdir (Turkiye'dekilerin cogu boyle). Bir de su var: egitimin kaliteli oldugu ulkelerdeki lise egitimi Turkiye'deki yandas fakulte egitimlerinden daha kalitelidir...
Karar okurlarından en az biri okudugun o fakültelerde sana en az 4er kredilik 2 ders verir emin ol! Bir insanın en büyük hatası kendisini en akıllı karşısındakileri aptal sanmasıdır. Ve ayrıca sizin ters psikoloji yaptığınızı düşünüyorum.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 17:11
2
Hacı Murat devlet kendisi yapsa finansman ihtiyacı duyacağından bahsettin. Şimdi o ihtiyacın kaç katı ihtiyaç duyuluyor. Hem devlet finansman için hazine garantisi versin, hem geçiş garantisi versin, hem de 1'e mal edeceğiniz şeyi 3'e mal etmiş olun ama sizin için sakıncası olmasın. Kusura bakmayın ama mantığınız basiretiniz bağlanmış gibi. >İşte şehir hastaneleri, muhalafet aylarca söyledi yanlış yapıyorsunuz diye ama sonra Sağlık Bakanı açıklayınca kabul ettiniz. İleri de de bu rakamlarla oynama durumu ortadan kalkınca şeffaflaşınca durum ortaya çıkacak. Bütçede açık varsa bunun önemli b
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 17:16
2
Hacı Murat, başka şey bir tarafa da çarpılacaksınız, size yazık olacak... Gündüz bu yorumlar, gece dua bile yetmez. Kul hakkı!
cem ak 22 Ocak 2020 19:26
1
Yurt dışından kredi falan gelmedi bu iş için. Kamu bankalarından ballı kredilerle yapıldı. 1973 senedi şartlarında yapılan boğziçi köprüsü ve 1980 lerde yapılan FSM köprüsü devlet tarafından yapılırken 2010 larda yapılan YSS özel sektöre yaptırılıyor. Neymiş devletten para çıkmayacakmış. Ve en kaba hesapla müteahit beylerin cebine 1,72 milyar dolarcık para girecek. Bunu hala savunanlar var. Benim aklım bunu almıyor.
Hikmet 22 Ocak 2020 08:22
Ülkemiz doğalgaz boru çöplüğüne döndüğü halde Avrupa'nın en pahalı doğalgazını kulanıyoruz. Büyük bir törenle açılışlar yapılıyor.Boru hatları bizden geçip Avrupa'ya gidecekmiş. Eee bana veya ülkeye faydası ne.Geçen seneye göre halk pahallılıktan doğalgazı daha az kullanmaya başlamış. Ama ülkemiz boru çöplüğüne dönmüş durumda. Putinle birlikte gururlanılarak boru hattı açılışı yapılıyor.Bizden geçip ta Avrupalara gidecekmiş de, peki fiyatı ucuzlayacak mı. Açılışta olan medyanın bir tanesi de bu soruyu soramıyor.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 13:29
0
Birde neden bizden geçen doğalgaz avrupada bizden daha ucuz, öyle ise bizden geçen hattan bizim kârımız ne?
HACI MURAT 22 Ocak 2020 08:06
Şu paragraf İbrahim Bey'in yazısından:"Ağustos 2015 tarihinde hizmete açılan ve bugüne (2019 sonuna) kadar 52 ay işletmede kalan YSS Köprüsünün, aylık 790 milyon USD gelir üzerinden toplam hasılatının 3,4 milyar dolar olduğu anlaşılmaktadır. Böylece yine eski Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan’ın verdiği bilgiye göre 3,5 milyar dolarlık yapım maliyetinin karşılanmış olduğu görülmektedir." Burada maddi hata var, "aylık 790 milyon" değil,"yıllık 790 milyon" olacak. Editör bunu düzeltir,HACI MURAT'a teşekkür ederse iyi olur;etmezse de canı sağ olsun.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 09:14
10
Yazar yazısında defalarca yıllık olduğunu belirtmiş. Burada yazım yanlışı olmuş. Ama ne ilginçtir ki yazarın bir basım hatasını konuşabiliyorsun ama projenin finansman kurgusundaki hata için ağzını açıp tek kelime edemiyorsun. Bırakın bu partizanlığı ve amigoluğu rakamlar ortada adaletli olun. Allah bize emrolunduğu gibi dos doğru ol diye emretmiyor mu? Nerede senin gibi dindarım diyen insanların haksızlığe ve yanlışlığa itirazı. Yazık çok yazık
karar 22 Ocak 2020 13:45
1
hacım şu yazarın hatasının ;sizin gibi zekiler konuyu gayet rahat anlayabiliyor,düzeltilmesi konusundaki yüksek hassasiyetinizi birde bu işleri gerçekleştirenlerin a sından zsine kadar olan hatalarını; bırakın düzeltmeyi buralarda şu şu hatalar var demek için dahi olsa, bir gösterme cesareti ortaya koyabilseniz.
Hasan 22 Ocak 2020 08:00
Sn.bu garanti ödemelerine çok takılmamak gerekir.Bu giderleri karşılayacak sağlam kaynaklarımız var. Elektrik,doğalgaz,benzin motorin gibi. yapılır zam garanti ücretleri karşılanır. Zaten halkın yarıya yakınının pek bir şikayeti yok.Yol yapılıyor,Köprü yapılıyor diye çok mutlu.
evin 22 Ocak 2020 07:24
sokakta bir hırsız cebimizden 100 lira çalsa kıyameti kopartırız ama aslında akp rejimi tarafından alenen soyulduğumuz halde hiçbirşey yapamıyoruz...
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 07:07
Bu proje bu kadar karli ise ortak girisimin birisi niye cinli firmaya satiyor.. Bu proje ye iddia edilen 3500 000 000 milyar dolari koyanin veya yapanin 8..10 sene de hic para kazanmamasi mi gerekiyor... 3500 000 000 dolar yapim maliyetinin proje finansmani 10 yilda banka faiz gideri ne kadar...bu da bir maliyet... Bir de ihale asamasinda hatirladigim kadari ile bu ortak girisim ile digerleri arasinda süre olarak 2veya 3 yil avantajli idi....maliyet anlaminda da... Bir de olaya sözlesme hukuku anlaminda bakmak gerekmez mi.... Köprü orta da....yapan yapmiş.... Gecmek serbest.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 10:55
5
Ne dediğin anlaşılmıyor fakat hazineden para verilmediği sürece benim için hiç bir mahsuru yok. Hazineden para veriliyorsa da bana hesap verilmesi gerekiyor. Bir sürü hesap kitap yapmışsın. Bir de zarar ettiği için benim vergilerimle finanse edilen bir yatırımla ilgili bilgilerin niçin gizli olduğunu da anlatabilir misin?
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 06:58
Bir yılda 790 milyon dolar garanti alan şirket yarısını 688 milyon dolara satar mı?yanıltıcı bilgiyle dikkat çekmek istiyorsunuz....
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 10:09
1
Açıklanan rakamlar bunlar.
mehmet 22 Ocak 2020 10:23
1
Madem o kadar net açıklasınlar o zaman gerçek değerleri...
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 05:59
2023 de devralınacak köprüyü kim işletecek?.Firma riske girmiş yapım aşamasında borç kullanıyor.Yapım aşaması da dahil on yıl işletim hakkı var.Bu köprüde,inşaat süresi daha uzun sürse idi Mesela 5 yıl bu şirket ancak riske girdiği banka borçlarını ödeyebilecekti maliyet üzerinden hesap yapıyorsun oysa bunun birde işletme yönü var.7 yıl kullanımda işletme maliyetleri ne kadar?.Devlet 2023 den bu köprüyü belki 50 yıl, belki daha fazla kullanacak.Devlette 790 değil bunun yarısı kadar gelir sağlasın.20-25 milyar dolar kazanç demek bu!Risk ise sıfır.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 10:59
6
Peki bir zahmet niçin benim paramla finanse edilen köprüye dair bilgilerin benden gizlendiğini de açıklayabilir misin? Yazdıklarının hepsi spekülasyon zira İbrahim Bey'in de söylediği gibi bu bilgilerin hiç biri halka açık değil. Eğer söylediğin kadar karlıysa niçin hükümet ne kadar karlı iş yaptığıyla övünmek yerine tüm bilgileri sır kapsamına alıyor? Bir de bunu açıkla bakalım hocam.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 12:35
7
1-Çocuklarımıza borç bırakıyoruz yalan,bu köprü ile gelecek nesillere kazanç bırakılıyor.2-Bu köprüler halkın parasıyla yapılıyor yalan,şirketler tarafından belirli bir işletme karşılığı yapılıyor.3-Devlet inşaat firmalarını zengin ediyor yalan,bu firmalar zenginliklerini yurt dışındaki kazançlarına borçlular. 4-Bu işleri yapan firmalar bu işi yap işlet devret yerine kendileri için yapsalardı .ömür boyu bu işten para kazanacaklardı.5-Devlet garanti kapsamında bu şirketlere çok büyük ödemeler yapıyor.Yalan garanti kapsamında devlet kasasına girende var çıkanda.
Sizin atalarınız 1970'li yıllarda Demirel ilk kez köprü yaparken ayaklanıp eylem yapan ve üzerinden komprador uşaklarının geçeceği köprü istemeyiz, bu emperyalizme hizmettir diye ortalığı birbirine katan insanlardı. Yahu devlet tek kuruş ödemeden özel sektöre harika bir köprü yaptırmış, İstanbul trafiğini rahatlatmış, yerli ve milli bir hamle yapmış. Sizin kalkıp dediğiniz lafa bakın hele. Şükredip teşekkür edeceğinize. İstatistik cambazlıkları ile suyu bulandırıyorsunuz. Birkaç yıl sonra köprü tamamen devletin olacak. Daha ne istiyorsunuz? Bu iktidar bu ülkeye çağ atlattı çağ. Şapka çıkartın.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 08:59
9
Hangi trafiği hafifletmiş? Boş atıp dolu tutma. İstanbulda yaşamıyorsn sanırım
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 09:01
5
Düşünmeden alkışlayın diyor aslında....
selman 22 Ocak 2020 09:06
10
Kardeşim bu kadar cehalet ancak ısrarla olur. Okuduğunu anlamaktan aciz misin? Bu yıl 3 milyar tl garanti ödemesi yaptı devlet diyor. Tek kuruş değil, 3 milyar tl, sadece bu yıl. İngilizce mi yazsın adam?
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 09:09
17
Bu yapılanların hepsi geçiş garantisi yüzünden, hasta garantisi yüzünden ortalama on katına mal olacak. Birileri halkın parasıyla zengin ediliyor. Mensur, bu zulümdür. Ben yaptıranlara da bu soygunu desteklediğin için sana da hakkımı helal etmiyorum. 2019 için Yavuz Selim Köprüsü için 3 katrilyon ödendi.
ubeyd 22 Ocak 2020 09:35
4
adam sana matematik hesabı koymuş sen atası olarak istemezukçuları göstermissin. kafan bu kadar çalışıyor demekki.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 10:25
20
Siz İstanbul’da yaşamıyorsunuz galiba, trafiğe zerre katkısı olmayan bir köprü o. 5 yıl önce ortalama 20-30 dakikada gittiğimiz yere artık 50-60 dakikada gidiyoruz. Buna şükredemicem kusura bakmayın. Bize köprü değil, kafa lazım kafa!
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 11:01
19
Bu kadar faydalıysa niçin köprüye dair tüm bilgileri halktan gizlemek yerine bize bunları anlatarak oylarımızı istemiyor. Söylediğin gibiyse oyum Ak Parti'ye değilse sen oy vermeyi bırakacak mısın?
MD 22 Ocak 2020 11:45
1
Şaka mısın? Tek kuruş ödenmedi diyorsun hala :)
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 14:06
0
Dogru diyor,bes kurus ödenmedi milyarlar ödendi.
Has Parti 22 Ocak 2020 03:50
O proje ve benzer sistemle yapılan işlerle Akparti'nin seçim çalışmaları ve Akparti için yargısız infaz, linç, hakaret, iftira işeri yapan 'zillet' medyası ve ahlaksız sözde gazetecileri finanse ediliyor.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 02:20
Yandaş medya: İstanbul'da doğal gaz tüketimi azaldı.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 01:32
Yozgatlı körpüden geçmemiş ama parasını vermiş ne olacak ki. Konyalının evladı işsiz kalmış ne olacak ki. Kayserilinin fabrikası kapanmış ne olacak sanki. Vatandaş acından ölmüş ağaç kabuğu yese ne olacak yaw. Menim başkanımından değerli mi ya. Benim başkanım saraylara layık. Başkanı yaşat ki devlet yaşasın dememiş mi büyüklerimiz........ işte bu kafa kahve köşelerinde olduğu müddetçe biz köprülere haraç ödemeye devam ederiz arkadaş. Seve seve.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 08:10
10
Zaten vatandaşın yarıya yakınının garanti ödemelerinden fazla bir şikayeti yok. Geçinmekte sıkıntı çekiyor.Kredi alıyor ödeyemiyor.Kirasını ödemekte zorlanıyor.İyi beslenemiyor ama Köprü yapılıyor,yol yapılıyor diye çok mutlu.Kaça yapıldığı,garanti geçiş ücretleri ile ilgilenmiyor.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 01:05
Sn: Kahveci dur yaaaa daha doğalgaz faturamı hazmedemedim.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 01:05
Milletin cebinden bir kuruş çıkmayacak dediler torunlarımızı bile borç altına soktular.
adım var 22 Ocak 2020 00:46
Sayın yazar, lütfen yazını baskıya vermeden önce 2 kez oku. Mümkünse başka birinede okut. Rakamşarda, imlalarda, ifadelerde hep hatalar oluyor. örnek: "YSS Köprüsünün, aylık 790 milyon USD gelir üzerinden toplam hasılatının 3,4 milyar dolar olduğu anlaşılmaktadır."
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 04:48
5
Katıliyorum. İbrahim Beyin yaziları cok dağınık. Birisine edit ettirmeli yoksa saygınlığı azalıyor.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 06:49
4
Katılıyorum. Rakamlar vs çok içiçe koyup geçiyor. İyi anlaşılsın derdi yok.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 07:51
21
Nöbetçi trolüm, esas sen yazının tamamını güzelce oku. Matematik hocana selamlar.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 10:01
0
Sayın 07:51, Benim hata yapma lüksüm var çünkü bu gazetenin yazarı değilim. Ama yazarın o imkanı yok. Hemen hemen her yazısında anlam karmaşaları, ifade eksikleri, imla hataları var. Gelelim trol ifadesine. Ayıp değilmi? Burada yazar ile ilgili çok temel bir konuda eleştiri yapmışım, herhangi bir görüş dahi belirtmemişim (ki belirtsem ne olacak, trolmü?). Ama siz trollükle itham ediyorsunuz. Ayıp değilmi?. Yazıyı yeniden sizde okuyun. Matematik hatası yapan yazarın kendisi ve siz acımasız yargılayıcılar.
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 00:44
türkün kafası hesaba basmaz şeffaf olsa ne olacak?
KARAR OKURU 22 Ocak 2020 07:52
30
Olur mu canım, para sayma makinesi var, ayakkabı kutusu var..
X

Her an haberdar olmak ister misin?

Aşağıdaki butona basarak tüm haberlerimizden anında haberdar olabilirsin. Tıpkı telefonunda olduğu gibi sana bildirimler göndereceğiz. Bu servisi dilediğin zaman iptal edebilirsin.

TIKLA HABERLER ANINDA ULAŞSIN